Fundació Jaume Bofill Universitat Oberta de Catalunya (UOC)

Pensant els reptes del futur
de l'educació a Catalunya

El moviment Edcamp: una proposta d'aprenentatge entre iguals per al professorat


Sobre el ponent

Kristen Swanson

06/10/16 - 18.30 h

Membre de la Fundació Edcamp

Àudio en català
Àudio en anglès

Síntesi d’idees

Quines són les claus perquè l’aprenentatge dels adults sigui significatiu?

  • Aprenentatge autodirigit i autònom. Triem què volem aprendre i com volem fer-ho.
  • Social. Per a aprendre no sempre és necessari un expert. Es pot aprendre de compartir experiències amb persones en qui confies.
  • L’aprenentatge ha de ser valuós.

La gènesi d’Edcamp

  • 2009. Comencen a generar-se intercanvis d’experiències educatives a Twitter. 
  • 2010. Primera reunió Edcamp a Filadèlfia per a posar en contacte físic els professionals de l’educació que volen compartir les seves experiències i aprendre de les experiències d’altres. Hi van assistir unes cent persones.
  • 2016. Els Edcamps s’han multiplicat als Estats Units. Ara, cada cap de setmana n’hi ha cinc o sis. També hi ha reunions d’aquest tipus fora dels Estats Units.

Quines són les característiques de les trobades Edcamp?

  • Són lliures.
  • Estan obertes a tothom i a totes les temàtiques.
  • Ningú hi ven res.
  • Tothom pot oferir una sessió i tothom hi pot intervenir amb la seva experiència. L’única persona responsable d’aprendre, o no, és un mateix. Si t’interessa un tema, has de preguntar sobre aquest assumpte i, alhora, hi has d’aportar el teu coneixement.
  • La regla dels seixanta centímetres (two feet). Has de tenir clar què vols aprendre. Si el debat no t’interessa, canvia d’escenari i passa a un altre debat. És un aprenentatge una mica «egoista».

Per què ha tingut èxit la iniciativa Edcamp?

  • Perquè coincideix amb l’explosió de Twitter, que permet posar en contacte persones i compartir molt fàcilment.
  • Als Estats Units hi havia molta preocupació sobre com portar a la pràctica les polítiques establertes de No child to left behind (‘No deixar cap nen enrere’).
  • Els docents confien en els altres docents.
  • Cada vegada es feia servir més la tecnologia a les aules i es necessitava compartir per a aprendre com fer-la servir d’una forma efectiva.

Els consells de Kristen Swanson per a l’aprenentatge social

  • No hem de tenir vergonya de compartir.
  • Hem de focalitzar els esforços en l’entorn (que sigui obert i procliu a la transmissió de coneixement) més que en els continguts.
  • Hem de tenir una mentalitat experimental. Hem d’estar oberts a provar.
  • Hem de trobar la nostra «tribu». Hem de fugir de sentir-nos aïllats.
  • Hem de compartir moltíssim. 

Amb la col·laboració de:

Etiquetes

Com pots seguir els
Debats d’Educació

Subscriu-te al butlletí
Tota la informació dels propers debats
En quina llengua vol rebre el butlletí?

Alguns drets reservatsEls textos publicats en aquest web estan subjectes –llevat que s'indiqui el contrari– a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria i institució que els publica). No poder ús comercial ni obres derivades. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca