Fundació Jaume Bofill Universitat Oberta de Catalunya (UOC)

Pensant els reptes del futur
de l'educació a Catalunya

The Spiral of Inquiry: eina per a la transformació educativa


Sobre el ponent

Judy Halbert i Linda Kaser

06/11/17 - 18.30 h

Codirectores de Networks of Inquiry and Innovation and the Aboriginal Enhancement Schools Network

Àudio en català
Àudio en anglès

Síntesi d'idees

«The Spiral of Inquiry» és una proposta innovadora per a introduir canvis en l'aprenentatge que ha demostrat que millora els resultats acadèmics. El programa s'ha desenvolupat a escoles de la Colúmbia Britànica, al Canadà, i a altres països, amb bons resultats en tots els casos. Per exemple, a la Colúmbia Britànica s'ha aconseguit el major nombre de persones de més de 25 anys amb més de dos anys d'educació postsecundària; a més, els resultats encara han estat més bons entre els alumnes més desfavorits.

Hi ha un seguit de principis bàsics que determinen com es treballa seguint l'espiral d'indagació:

  • No és una iniciativa sinó una forma de ser com a professional.
  • Propòsit, coherència, treball en equip i perseverança són termes que han d'estar sempre presents.
  • Hem d'estar disposats a trobar-nos amb moments d'incertesa.
  • L'objectiu final és que els aprenents assoleixin el màxim de les seves possibilitats, sense discriminacions, i arribin a aconseguir les competències necessàries per a desenvolupar-se dignament com a adults.
  • La curiositat és la eina més valuosa per a avançar, tant entre els aprenents com entre els professors.
  • La implementació de la nova forma de treballar demana temps, perquè les coses perdurables triguen temps a donar resultats visibles.

Com es desenvolupa l'espiral d'indagació?

  1. Exploració. Els alumnes tenen un paper fonamental. Cal parlar amb ells per saber què volen aprendre i per a què creuen que els serveix allò que aprenen.
  2. Enfocament. Es determina sobre quines qüestions concretes cal actuar, triant allò que permetrà un impacte més gran.
  3. Pressentiment. Ens preguntem sobre possibles accions o soluciones seguint els nostres pressentiments, a partir del bagatge professional i del coneixement de la realitat. «Què passaria si féssim allò?»
  4. Nous aprenentatges. Assolim nous aprenentatges amb els punts anteriors que ens permeten avançar, sobretot a partir del treball en equip.
  5. Acció. Es decideix què es vol canviar, què es farà diferent per tal d'assolir el canvi, i es comença a actuar.
  6. Avaluem. Triem els indicadors que ens informen de si estem actuant bé.

Algunes preguntes per a despertar la curiositat del docent sobre els alumnes

  • Pots esmentar dos adults que confiïn que assoliràs l'èxit?
  • Què aprens i per què és important?
  • I com et va?
  • Com t'avalues a tu mateix?
  • Pots posar exemples de com aprofites el teu aprenentatge fora de l'escola?

 

Com s'aconsegueix estendre a tota una escola aquesta espiral d'indagació?

És bàsic que el lideratge el portin persones curioses per a crear xarxes d'innovació i indagació. A mesura que s'assoleixen millores, més persones s'animen a apuntar-s'hi fins que es generalitza la voluntat d'acció pel canvi.

Com s'arriba a fer que la curiositat sigui sistèmica i sostinguda?

No es pot imposar. Treballar a partir de la indagació ha de ser una cosa voluntària. Calen accions per motivar les persones, com ara celebracions o trobades. També cal reconèixer la feina feta. Les persones implicades s'han de sentir orgulloses del que fan.

Com es troben els reptes rellevants?

Cal diàleg, qüestionar els altres i escoltar totes les veus i no només les d'uns pocs. També és necessari compartir les experiències i aprendre a extrapolar les accions d'altres.

Amb la col·laboració de:

 


Com pots seguir els
Debats d’Educació

Subscriu-te al butlletí
Tota la informació dels propers debats
En quina llengua vol rebre el butlletí?

Alguns drets reservatsEls textos publicats en aquest web estan subjectes –llevat que s'indiqui el contrari– a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria i institució que els publica). No poder ús comercial ni obres derivades. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca